Δευτέρα 19 Οκτωβρίου 2015

ΡΗΜΑΤΑ ΣΕ – άω – ώ


Ενεργητική φωνή
Ενεστώτας
Παρατατικός
                                              Οριστική
ξυπνάω    ή   ξυπνώ
ξυπνούσα  ή  ξύπναγα
ξυπνάς
ξυπνούσες  ή  ξύπναγες
ξυπνάει   ή   ξυπνά
ξυπνούσε  ή  ξύπναγε
ξυπνάμε   ή   ξυπνούμε
ξυπνούσαμε  ή  ξυπνάγαμε
ξυπνάτε
ξυπνούσατε  ή   ξυπνάγατε
ξυπνάν(ε)   ή   ξυπνούν(ε)
ξυπνούσαν  ή ξύπναγαν  ή  ξυπνάγανε

1.      Κλίνω κι εγώ το ρήμα χτυπάω – χτυπώ, όπως το ξυπνάω.
Ενεργητική φωνή
Ενεστώτας
Παρατατικός
                                             













2.      Αφού έμαθα πώς κλίνονται τα παραπάνω ρήματα, συμπληρώνω με τα ρήματα των παρενθέσεων στον κατάλληλο χρόνο, αριθμό και πρόσωπο.

Ø  Το καναρίνι μας χθες ________________ ( κελαηδάω/ώ ) χαρούμενα.
Ø  Εμείς στις 13:30 _____________ ( σχολάω/ώ ) από το σχολείο και ___________ ( γυρνάω ) στα σπίτια μας.
Ø  Τα νερά από τις πηγές ________________________ (κυλάω/ώ ) στις χαράδρες και τα βράχια και στη συνέχεια σχηματίζουν τα ποτάμια.
Ø  Χτες οι γονείς ____________________  ( περπατάω/ώ ) δύο ώρες πάνω στο βουνό.
Ø  Η γάτα μας, κάθε φορά που την ενοχλώ, με _____________    ( γρατζουνάω/ώ )
Ø  Πέρσι κάθε απόγευμα εσείς __________ ( περνάω/ώ ) από την παιδική χαρά.
Ø  Εσύ χτες _____________( κολυμπάω/ώ) πολύ γρήγορα.

3.      Φτιάχνω παρομοιώσεις με τα ζευγάρια των προτάσεων.

Ø  Ο Σχορτσιανίτης είναι ψηλός και χοντρός. Ο γίγαντας είναι ψηλός και χοντρός.
______________________________________________________________
Ø  Ο δρόμος είναι γλιστερός. Ο πάγος είναι γλιστερός.
______________________________________________________________
Ø  Το πρόσωπό του είναι λαμπερό. Ο ήλιος είναι λαμπερός.
_________________________________________________________________
Ø  Η Αργυρώ τρέχει πολύ γρήγορα. Το ζαρκάδι τρέχει πολύ γρήγορα.
_____________________________________________________________

4.      Σχηματίζω παρομοιώσεις, βάζοντας την κατάλληλη λέξη στα κενά των προτάσεων.
ü  Είναι πονηρός σαν ______________________ .
ü  Είναι σκληρός λες και είναι __________________ .
ü  Είναι ελαφρύς σαν _______________________ .
ü  Ο Αντώνης και η Ροδούλα μαλώνουν σαν _______________ .
ü  Έχει πολύ ελαφρύ ύπνο. Κοιμάται σαν _______________ .
ü  Κολυμπά πολύ ωραία λες και είναι _____________________ .
ü  Είναι ψηλός και λεπτός σαν _______________________ .

ü  Είναι εργατικός σαν το ___________________________ . 

Πέμπτη 15 Οκτωβρίου 2015

«ΑΝ ΑΓΑΠΑΤΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΑΣ ΑΦΗΣΤΕ ΤΑ ΝΑ ΖΗΣΟΥΝ ΕΛΕΥΘΕΡΑ.»

Ζούμε σε μια εποχή υπερπροστατευτισμού στα παιδιά μας; Ίσως… Είναι η λύση αυτή; Οι γνώμες διίστανται… Αφιερώστε πολύ λίγο χρόνο να δείτε ένα συγκλονιστικό animation για όλα τα παιδιά που κυνηγούν τα όνειρά τους! Ίσως να σχηματίσετε γνώμη…
Αποτέλεσμα εικόνας για διαβασμα αστειες εικονες

ΗΞΕΡΕΣ ΟΤΙ....

Τουλάχιστον άλλοι 9.000.000 άνθρωποι έχουν γενέθλια την ίδια μέρα με εσένα!!!!



Η λέξη «Ιμαλάια» σημαίνει «το σπίτι του χιονιού».







Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι κοιμόντουσαν με πέτρινα μαξιλάρια!






Το έμμετρο μυθιστόρημα του Βιτσέντζου Κορνάρου «Ερωτόκριτος» αποτελείται από 10.012 δεκαπεντασύλλαβους ομοιοκατάληκτους στίχους στην Κρητική διάλεκτο.



Στην αρχαία Ελλάδα ο άνηθος χρησιμοποιόταν, μεταξύ άλλων, για το στεφάνωμα των νικητών και με το αιθέριο έλαιό του αλείφονταν οι αθλητές γιατί το θεωρούσαν μαλακτικό και τονωτικό των μυών.






Οι μισοί περίπου από αυτούς που κάθονται 27 ώρες την εβδομάδα μπροστά σε μια οθόνη Η/Υ, πάσχουν από μία τουλάχιστον διαταραχή προσωπικότητας!
1.     Να γράψεις με τη σειρά, τους δώδεκα μήνες του χρόνου:
_______________________                        ________________________
_______________________                        ________________________
_______________________                        ________________________
_______________________                        ________________________
_______________________                        ________________________
_______________________                        ________________________

ΘΕΩΡΙΑ:
·        Η λέξη που απαντά στην ερώτηση «ποιος; ποια; ποιο;» και είναι σε πτώση __________________ είναι το _________________ του ρήματος της πρότασης.
·        Η λέξη που απαντά στην ερώτηση «τι; ποιον; ποια; ποιο;» και είναι σε πτώση ________________ είναι το ________________ του ρήματος της πρότασης.

2.     Κύκλωσε το υποκείμενο και υπογράμμισε το αντικείμενο του ρήματος στις παρακάτω προτάσεις:

Ø Τα παιδιά κάνουν δουλειές.
Ø Η Τίνα σφουγγαρίζει το πάτωμα και η Αθηνά καθαρίζει τα τζάμια.
Ø Ο Παύλος φοράει τη φόρμα του και επιδιορθώνει το ποδήλατό του.
Ø Η Βαρβάρα γυαλίζει τα παπούτσια της και ο Ανδρέας μαζεύει τα ξερά χόρτα του κήπου.
Ø Ο μπαμπάς και η μαμά ετοίμασαν το φαγητό και το τραπέζι.
Ø Τα φρούτα τα ζυγίζει ο μανάβης.



3.     Να συμπληρώσεις τα κενά των λέξεων στις παρακάτω προτάσεις με το δι(σ)- ή το δυσ- που λείπει:

ü Απέναντι από το σχολείο χτίζεται μια ___ώροφη πολυκατοικία.
ü Τα αυγά της γιαγιάς από το χωριό είναι ____κροκα.
ü Έχω να σας πω κάτι πολύ ____άρεστο.
ü Τα παλιά βιβλία είναι ____εύρετα, δεν μπορείς να τα βρεις εύκολα.
ü Η μαντινάδα είναι ένα ____στιχο ποιήμα.
ü Στην Εθνική οδό χτες έγινε ένα πολύνεκρο ___τύχημα.

4.     Να συμπληρώσεις τα ρήματα που είναι στην παρένθεση σε χρόνο ενεστώτα:

Όταν όλη η παρέα ____________ (κατεβαίνω) στην παραλία, εγώ ___________ (ψάχνω) για κοχύλια. Οι υπόλοιποι _______________ (ξαπλώνω) στις πετσέτες ή ___________ (φτιάχνω) κάστρα στην άμμο. Ύστερα όλοι μαζί ___________ (παίζω) διάφορα παιχνίδια στο νερό. _________ (μένω) πολλές ώρες εκεί και _____________ (φεύγω) το απόγευμα.
·        Να ξαναγράψεις το παραπάνω κείμενο βάζοντας τα ρήματα σε χρόνο παρατατικό:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5.     Συμπλήρωσε σωστά τις καταλήξεις των επιθέτων σε –ινος, -ινη, -ινο ή –ινός, -ινή, -ινό:
ΘΥΜΗΣΟΥ ΤΙΣ ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ!!

v Επειδή εργάζεται το πρωί, πηγαίνει σε βραδ_____ σχολείο.
v Ο υπεύθ_____ του ξενοδοχείου μάς είπε ότι έχει ελεύθερο μόνο ένα φτ____ δίκλινο δωμάτιο.
v Η φωτ____ πινακίδα αναβόσβηνε όλο το βράδυ.
v Το αγελαδ____ γάλα είναι πολύ υγι____ .
v Άνοιξα την ξύλ____ πόρτα και βρέθηκα σε ένα σκοτ____ δωμάτιο.
v Η πινακίδα έδειχνε ότι ακολουθεί επικίνδ____ στροφή στα αριστερά.
v Το χωριό του παππού μου είναι ορ____ .

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

1..Θυμάσαι πώς γράφονται σωστά; Μπορείς να συμπληρώσεις με –ει, -η, -ι  ή –υ:

μάλλ…νος,   πήλ…νος,   γύψ…νος,   ορ…νός, υπεύθ…νος, σκοτ…νός, 

φτ…νός,  ταπ…νός, υγι…νός, επικίνδ…νος, γούν…νος, περσ…νός

2. Βάζω μπροστά από κάθε ουσιαστικό ένα επίθετο που ταιριάζει. Προσέχω να είναι στη σωστή πτώση και το σωστό αριθμό:


 (   μεγάλος,  πανύψηλος
      μοντέρνος , σπουδαίος,  χαρούμενος
     επιτραπέζιος ,  λαμπερός,  ξύλινος)

 


………………………….       κτίρια
 ………………………….  κουτί
 ……………………….  παιχνιδιών
 ………………………  κήπου
 ………………………  πράγματα
 ……………………..  δέντρα
 ………………………  ήλιου
 ………………………  γιορτές

3.Συμπληρώνω με –ι ή με –υ:

δ…ετία,   δ…σκίνητος,    δ….τομος,     δ…. θέσιο,    δ…. σεύρετος,
 δ… σύλλαβη,    δ…. στυχισμένος

4.Να ξαναγράψεις το παρακάτω κείμενο
α) στον Παρατατικό
Όλη τη μέρα την περνάμε με τους φίλους μου στη θάλασσα. Μαζεύουμε κοχύλια και κάνουμε βουτιές. Οι μέρες φεύγουν σαν το νερό, όλες βουτηγμένες στο δυνατό ήλιο.
β)στον άλλο αριθμό

ΑΝΑΛΥΣΗ ΑΡΙΘΜΩΝ

1. Ανεβαίνω από το 12.000 μέχρι το 20.000 ανά 1000:
12.000, 13.000,   ………………………………………………………………………….

2. Γράφω με λέξεις τους αριθμούς, όπως στο παράδειγμα:
16.074: δεκαέξι χιλιάδες  εβδομήντα τέσσερα
19.003:_______________________________________________________________
18.500:_______________________________________________________________
13.109:_______________________________________________________________

3. Αναλύω τους παρακάτω αριθμούς, όπως στο παράδειγμα:
 19.325:   10.000  +  9.000 +  300+  20 +5
 17.409:_________________________________
 14.210:_________________________________
 18.002:_________________________________
 11.068:_________________________________

4. Συνθέτω τους παρακάτω αριθμούς, όπως στο παράδειγμα:
10.000 + 2.000 + 800 + 4 = 12.804
10.000 + 4.000+ 50 + 8   =___________
10.000 + 200 + 4           =___________
10.000 + 90 + 9             =___________
10.000 + 7                     =___________

5. Γράφω πόσες χιλιάδες (Χ), εκατοντάδες (Ε), δεκάδες (Δ) και μονάδες (Μ) έχουν οι παρακάτω αριθμοί, όπως στο παράδειγμα:
 13.895:   1ΔΧ    3Χ    8Ε    9Δ     5Μ
 10.347:_______________________________
 11.508:_______________________________
 19.035:_______________________________
 14.008:_______________________________

 17.783:_________________________________

ΠΡΑΞΕΙΣ ΜΕ ΤΟ ΝΟΥ

2.400+1.999=
ΣΚΕΦΤΟΜΑΙ:
Επειδή το 1.999 είναι πολύ κοντά στο 2.000, προσθέτω 2.400+2.000 και έχω 4.400 περίπου.

 Αν θέλω να βρω με ακρίβεια το αποτέλεσμα, αναλύω το 1.999 σε χιλιάδες, εκατοντάδες, δεκάδες και μονάδες και μετά τα προσθέτω:

2.400+1.000+900+90+9=4.399


Ή διαφορετικά προσθέτω στο 2.400 το 2.000 και αφαιρώ μετά τη1 μονάδα:
 
2.400+1.999=2.400+2.000-1=4.400-1= 4.399

1. Υπολόγισε έξυπνα το αποτέλεσμα :

1850+2.999=………….                                    5.700+298=………….

6.900+1.900=…………                                    4.200+599=………….

4.600+3.990=………….                                   7.200+797=………..


ΑΡΙΘΜΟΙ ΕΩΣ ΤΟ 20.000

1.   Αναλύω τους αριθμούς και τους εκφράζω με το δεκαδικό τους ανάπτυγμα, όπως στο παράδειγμα.

12.345 = (1 ● 10.000) + (2 ● 1.000) + (3 ● 100) + (4 ● 10) + (5 ● 1)

13.078 = _________________________________________________________

19.752 = _________________________________________________________

13.106 = ___________________________________________________ _____

12.230 = _________________________________________________________

15.653 = ________________________________________________________

2.   Συμπληρώνω τα κενά με τους αριθμούς που λείπουν.

_ 12.997 – 12.998 – 12.999 - _________ - _________ - __________ - __________ - __________

_ 19.003 – 19.002 – 19.001 - __________ - _________ - __________ - __________ - _________

_ 12.988 – 12.991 – 12.994 - _________ - _________ - __________ - __________ - __________

_ 14.578 – 14.583 – 14.588 - _________ - _________ - __________ - __________ - __________

3.   Βρίσκω τον μεγαλύτερο και τον μικρότερο πενταψήφιο αριθμό που σχηματίζεται από τα ψηφία και ο οποίος βρίσκεται ανάμεσα στο 10.000 και το 20.000.

Ψηφία
Μικρότερος
Μεγαλύτερος
1,3,5,7,8


1,4,5,6,9


1,2,3,7,8


0,1,2,8,9


Ψηφία
Μικρότερος
Μεγαλύτερος
5,6,2,1,3


2,0,5,4,8


6,7,2,3,1


2,1,5,7,3



4.   Υπολογίζω με το νου και γράφω το αποτέλεσμα.

Α. 1.700 + 800 = ……………….        Β. 9.600 +5.000 = ………………….        Γ. 17.800 + 700 =…………….

   14.900 + 600 = ……………….         7.300 + 8.200 = ………………….           4.800 + 8.300 =………….

    4.200 - 700 = ……………….            5.800 - 900 = ………………….              12.500 - 800 =…………….

    9.600 - 5.800 = ……………….        19.100 - 2.500 = ………………….           7.200 - 350 =…………….


ΑΡΙΘΜΟΙ ΕΩΣ ΤΟ 20.000

  1. Βρες ποιος αριθμός σχηματίζεται αν στο 16.210 προσθέσω:
 α) 1 μονάδα ……………………..                   β) 1 χιλιάδα ………………….
 γ)  1 δεκάδα …………………….                    δ) 1εκατοντάδα ……………..


  1. Βρες ποιος αριθμός σχηματίζεται αν από το 18.600 αφαιρέσω:
 α)  1 μονάδα ……………………..                  β) 1 χιλιάδα ………………….
 γ)  1 δεκάδα …………………….                    δ) 1εκατοντάδα ……………..



  1. Γράψε  ποιος αριθμός είναι.
Δεκαοχτώ χιλιάδες δεκαοχτώ    :…………………………………..
Ο επόμενος του 19.999            :  …………………………………..
10.000 +8.050                         :  ……………………………………
Έχει 15 χιλιάδες και 30 μονάδες :………………………………….

20.000 – 400                           :…………………………………….

Τρίτη 13 Οκτωβρίου 2015

Μετέωρα, Βεργίνα, Καλάβρυτα

Meteora 2 evlahos.jpgΤα Μετέωρα είναι ένα σύμπλεγμα από τεράστιους σκοτεινόχρωμους βράχους από ψαμμίτη οι οποίοι υψώνονται έξω από την Καλαμπάκα, κοντά στα πρώτα υψώματα της Πίνδου και των Χασίων. Τα μοναστήρια των Μετεώρων, που είναι χτισμένα στις κορυφές κάποιων από τους βράχους, είναι σήμερα το δεύτερο πλέον σημαντικό μοναστικό συγκρότημα στην Ελλάδα, ύστερα από το Άγιο Όρος. Από τα τριάντα που υπήρξαν ιστορικά, σήμερα λειτουργούν μόνον επτά, τα οποία, από το 1988, περιλαμβάνονται στον κατάλογο μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO.





Η Βεργίνα είναι μικρή κωμόπολη στη Μακεδονία, στον Νομό Ημαθίας. Ο πληθυσμός της κωμόπολης ανέρχεται στις 2.000 περίπου κατοίκους και βρίσκεται στους πρόποδες των Πιερίων Ορέων, σε υψόμετρο 120 μέτρων από τη θάλασσα.
Η κωμόπολη βρίσκεται στη θέση των αρχαίων Αιγών, πρωτεύουσας της αρχαίας Μακεδονίας, και έγινε παγκοσμίως γνωστή το 1977, όταν , ανακαλύφθηκαν οι τόπους ταφής των Μακεδόνων βασιλέων και ανάμεσα στους άλλους τάφους και ένα ταφικό μνημείο που, σύμφωνα με την επιχειρηματολογία του Ανδρόνικου, ήταν του βασιλιά Φιλίππου Β΄, πατέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου.


Κάντε κλικ στον παρακάτω υπερσύνδεσμο για να διαβάσετε λέξη λέξη όπως περιγράφει ο ίδιος Μανόλης Ανδρόνικος πως ανακάλυψε τον τάφο του Μακεδόνα βασιλιά Φιλίππου του Β΄.
http://www.iefimerida.gr/node/129656


Τα Καλάβρυτα είναι ορεινή κωμόπολη του Νομού Αχαΐας. Το όνομα Καλάβρυτα, που μάλλον σημαίνει καλές βρύσες,

Ο οδοντωτός σιδηρόδρομος εγκαινιάστηκε το 1895 και κατασκευάστηκε για να συνδέσει σιδηροδρομικώς το Διακοπτό με τα Καλάβρυτα. Αποτέλεσε ένα από τα δυσκολότερα έργα για την εποχή του. Ο σιδηρόδρομος κατασκευάστηκε με την τεχνική της οδόντωσης κατά την οποία το τραίνο γαντζώνεται στις ράγες στις διαδρομές που η κλίση του εδάφους υπερβαίνει ο 10%. . Εξακολουθεί να χρησιμοποιείται και σήμερα για τουριστική περιήγηση σε μία από τις ομορφότερες ομολογουμένως διαδρομές με τραίνο στην Ελλάδα.


5 Είδη αγγείων


κρατήρας

αμφορέας


Λεκανίς


Η λεκανίς ήταν ένα χαμηλό, πλατύ αγγείο που στηριζόταν σε χαμηλή και στενή βάση. Αποτελούνταν από δύο τμήματα. Το κατώτερο κυλινδρικό τμήμα μετά τη βάση φάρδαινε βαθμιαία και ενωνόταν με το ανώτερο το οποίο έμοιαζε με ζώνη και στηριζόταν κάθετα πάνω στο κατώτερο.  Σ’ αυτό το τμήμα ήταν στερεωμένες οι δύο οριζόντιες λαβές σε σχήμα κορδέλας. Το αγγείο κατέληγε σε χείλη κατάλληλα προσαρμοσμένα για να δεχτούν κάλυμμα. Το κάλυμμα ήταν ένας οριζόντιος με ελαφριά καμπύλη κυλινδρικός δίσκος στην κορυφή του οποίου ορθωνόταν ένας κυλινδρικός μίσχος· στην άκρη του μίσχου ενωνόταν ένας μικρότερος δίσκος που χρησίμευε ως λαβή.
 Το αγγείο ήταν γνωστό ήδη από τη γεωμετρική περίοδο. Γίνεται ιδιαίτερα δημοφιλές στην ερυθρόμορφη περίοδο.
Προσφερόταν ως γαμήλιο δώρο, όπως φαίνεται από τις διακοσμήσεις γαμήλιων πομπών στη ερυθρόμορφη αγγειογραφία. 
Η χρήση του ήταν ποικίλη: για τις θυσίες, για πλύσιμο, για τοποθέτηση φαγητού κ.ά. Μέσα σε λεκανίδες συνηθιζόταν να τοποθετούν κοσμήματα, αρώματα ή γυναικεία παιχνίδια που έστελναν οι γονείς στη νύφη τη δεύτερη μέρα του γάμου, στα «Επαύλια».
 Αν το αγγείο δεν έφερε κάλυμμα ήταν γνωστό ως λεκάνη.

λήκυθος

Κλείσιμο Παραθύρου
Ερυθρόμορφη Λήκυθος. 470-460 π.Χ.. Από την Ερέτρια Αθήνα, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, 1304 Η καθιστή γυναίκα δέχεται το μικρό αγόρι της από νεαρή γυναίκα.


Πινάκιο

Ο θεός Διόνυσος με σταφύλια από πάνω στο κατάρτι και δελφίνια που συνοδεύουν το ταξίδι του.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΕΝΥΔΡΕΙΟ TΗΣ ΚΡΗΤΗΣ